06 March, 2008

Calamari & Mango Salad

Saya cuba resepi baru semalam. Saya ada tokok tambah bahan lain mana yang patut and ignore mana yang takde. Guna apa yang ada kat rumah jerr..tapi yang penting sotong dengan mango mesti ada :D dan lagi, saya tak ikut sangat sukatan bahan2 dalam resepi ni..main cmpak ikut sesedap rasa :D


Resepi asalnye seperti di bawah:
  • 500gm calamari (sotong)
  • 1 sudu kecil minyak sayur
  • sedikit garam
  • sedikit lada hitam dipecah-pecahkan
  • 1 biji (besar) mangga masak ranum, dipotong
  • 4 cup shreded chinese cabbage (yang ni saya tak letak)
  • 2 cucumber lebanese, potong cube (yang ni saya tak letak)
  • 1 cawan campuran mint leave & coriender (saya campurkan mint, kesum & parsley)
  • 1/2 cawan kacang goreng dipecah-pecahkan
  • 1/4 cawan hirisan bawang
  1. Sotong dipotong kecil, kemudian dibersihkan.
  2. Masak sotong (samada rebus atau char-grill, saya rebus jerr kes nak senang).
  3. Kemudian saukan semua bahan lain dengan sotong.
  4. Rasa garam.

Bahan & Cara buat dressing:

  • 2 sudu besar jus limau
  • 2 sudu besar rice vinegar
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar minyak bijan
  • sedikit chili flakes
  1. Campurkan semua bahan, kacau.
  2. Serve dengan salad

No comments: