21 September, 2008

Talam Suji - Mocha

Minggu lepas ada buat talam suji, tapi top dia lembik. Ada kat previous entry. Semalam cuba buat lagi..kali ni baru ngam!

**Bahan Atas**

3 cawan santan pekat
4 sudu besar tepung gandum
3 biji telor
1 1/2 cawan gula
1 sudu besar mocha paste

**Bahan Bawah**

2 cawan tepung suji
6 cawan santan cair
3 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil pewarna kuning
1 cawan gula
  1. Sediakan bahagian bawah dulu. Campur semua bahan untuk bahagian bawah, kacau supaya dia tak berketul. Saya blend je semua sebab nak senang. Tapis jika perlu. Kemudian kacau atas stove sehingga batter sedikit memekat. Jangan sampai keras, supaya kita senang nak spread batter dalam loyang.
  2. Sapukan sedikit minyak kat dasar loyang, kemudian tuang adunan bawah tadi, ratakan. Kemudian kukus sehingga adunan mengeras. (lebih kurang 15-20 minit)
  3. Sediakan bahagian atas. Campur semua bahan untuk bahagian atas. Saya blend & tapis supaya tak berketul. Kemudian tuang perlahan2 di atas adunan suji tadi. Kukus sehingga mengeras. (selama satu jam lebih).
  4. Tunggu sejuk baru potong.

** Ikut resepi mak, adunan atas tu terus tuang jer atas adunan suji. Tapi saya tak confident nak buat macam tu, takut lembik lagi. Saya kacau sekejap adunan untuk yang atas tu kat stove sampai memekat sikit, baru saya tuang atas suji. Kemudian baru kukus.

** Resepi asal mak, top dia tu patutnya pandan. Tapi saya sengaja bagi variety, tukar ke mocha.

No comments: