29 January, 2008

Nasi Goreng Cendawan

My Dear darling nak makan nasi goreng cendawan semalam. Beriya dia pi beli cendawan. Balik rumah, saya pun masak..Bila dah siap, dia tanya:

Rezan: nape tak macam nasi goreng cendawan kat kedai pun..?
Saya: aittttt ni bukan nasi goreng cendawan ke???
Rezan: Nasi goreng cendawan kat kedai tak hitam..cendawan besar2..tak payah koyak2kan..biar je sekeping2 camtu

hmmmmm iyo lahhh haiii..esok2 den buek kan laii yang tak hitam yoooo :D

Cara saya prepare nasi goreng cendawan yang 'hitam menawan' ni.. :D
  1. Bawang, halia & bawang putih ditumbuk, kemudian tumis sampai wangi, masukkan cili boh sikit (ikut tahap kepedasan masing2).
  2. Masukkan ayam, goreng sampai air dari ayam kering.
  3. Masukkan fish sauce, sos tiram & kicap.
  4. Masukkan nasi, kacau bagi sekata bahan2 tumis tadi dengan nasi.
    Last sekali baru masukkan cendawan. Saya guna cendawan tiram & cendawan butang. Saya masukkan last sekali sebab tak suka masak cendawan lama2..nanti lembik sangat

4 comments:

Mat Gebu said...

Ahakss...lepas kena komen, terus jadi nasi goreng cendawan hitam menawan,....hahah, tak kesah leer shamen (seman?). asal bahagiaa!!!

Shafidah Shamen said...

ko gelak kan nasi goreng den yooo...takpo..nanti dia tukaq jadi putih tak lama lagi,,mcm dayang senandong!!

Jun :) said...

wahahha..sabo j la shamen..tu br baby beso komen..kalu ade baby kecik2 cam akak ni, mau fenin nk masak..sume2 nk ikut mcm yg diorg pernah mkn....

Shafidah Shamen said...

kak jun woii..yang saya pelik tuu..ntah tahun bilaaa, ntah kedai mana dia pi makan tahhhhh...tak ponah deh jumpo kodai jual nasi goreng cendawan kat sini...sesuka mulut dia jerr yerrrr...sabor je lahhhh :D