18 January, 2008

Sambal Goreng















Sambal goreng ke ni??? Rasa nak makan, tapi tak pandai buat...so buat2 pandai je lerrr. Lebur je apa je bahan yang ada.

Saya lahir dan membesar di Johor. Memang biasa dengan makanan ni, cuma tak pandai nak buat. Kalau pegi kenduri kebanyakan orang orang jawa kat Johor, diorang selalu hidang ngan nasi ambang.














Tak tahu le yang saya buat ni..ikut cara yang betul ke tak..saya buat ikut logik & ikut apa bahan yang ade jerr :D

  • Tempe, tahu, hati ayam..saya potong2, goreng & set aside
  • Saya tumis bawang, bawang putih, cili sampai wangi & masuk udang
  • Patu masuk sayur (kobis, kacang buncis, carrot, putik jagung, cili
  • Bila agak2 dah masak, saya masukkan bahan2 goreng tadi
  • Last sekali, saya masukkan soon & fucuk yang dah direndam sekejap. Kacau bagi serata semua. angkat.

Ada org buat letak santan..betul ke eh?? tak letak takpe gak kan.. :D sihat skett takde santan heheheh

No comments: