02 February, 2008

Kuih Gulung

Pagi tadi macam buntu akal nak breakfast apa..breakfast kami selalunya roti & cereal. Hari ni rasa macam nak tukar selera, at last pegi makan kat malaysian cafe (Kaki Lima Cafe, Kingsford) dekat area rumah. Saya makan mee rebus, while rezan makan nasi lemak. Nampak sambal sotong..amik pulak sambal sotong. Lepas tu rezan nampak kuih..dia amik pulak kuih gulung dengan bingka ubi.

Bila balik rumah..dia cakap, 'sedap kuih gulung & kuih ubi tadi..nanti you buat? Boleh??' pulakkkkkk..dah petang ni tadi..dia sebut lagi...'buat le kuih hijau tadi..'

haiii lahaiiiiiii...buatkan je lahhhhh... Dah kenyang dia makan kuih gulung ni..dia cakap lagi.. 'nanti buat kuih ubi pulak yerr..' :D

Since kat sini susah nak jumpa kelapa fresh..saya buat subsitution ke atas resepi asal mak saya ni..
Inti:
  • Kelapa (saya guna kelapa kering)
  • Gula merah
  • Daun pandan (kalau ada)
  • Secubit garam
  • Sedikit air lebih kurang suku cawan (since saya pakai kelapa kering..saya letak lebih sikit)
  1. Satukan semua dalam kuali..masak sehingga kering.
Kulit:
  • Tepung (ikut banyak mana kita nak buat, saya buat 1 cawan tepung dapat 7 ketul)
  • Air secukupnya (jangan cair sangat & jgn pekat sangat)
  • Daun pandan (saya ganti kan dengan pandan paste)
  • 1 biji telur
  • sedikit garam
  • Minyak untuk sapu pada kuali (saya gantikan dengan spray)
  1. Blendkan daun pandan dengan air. Tapis. Since saya gunakan pandan paste..saya tak buat proses ni.
  2. Bancuhkan semua bahan..kacau sampai dapat bancuhan yang licin (tak berketul). Nak senang masuk je dalam blender.
  3. Panaskan kuali, sapukan sedikit minyak. (kalau pakai kuali non-stick, tak payah letak) ambik lebih kurang sesenduk..lenggangkan dalan kuali leper, untuk dapatkan kulit yang nipis.
  4. Biar sekejap, angkat bila bahagian tepi 'longkah' (apa perkataan lain untuk word ni yerr) :D
  5. Ambil inti kelapa tadi..letak tengah2 kemudian gulung.

No comments: