19 March, 2008

Laksam

Resepi amik kat Myresipi. Tapi saya dah buat ubahsuai..ikut bahan & alat yang aderr.. :)

Tepung Laksam:
  1. 3cwn tpg beras
  2. 1/2 cwn tpg gandum
  3. 4cwn air suam
  • Gaulkan semua bahan-bahan.
  • Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak. (Rumah saya takde tudung periuk leper tuu..so saya guna pinggan leper yang tahan panas).
  • Gulung.
  • Ulangi sehingga habis bancuhan tepung tadi.

Kuah:

  1. Ikan - direbus,dibuang tulang, kemudian dihancurkan (saya payah sangat nak cari ikan..guna tuna chunk dalam tin jerr).
  2. Halia
  3. Bwg putih
  4. Bwg merah/besar
  5. Lada hitam/serbuk lada hitam
  6. Santan
  7. Asam keping
  8. Sdkt garam
  9. Sedikit gula merah/gula
  • Kisar semua bahan..masukkan dalam periuk. Masak sehingga mendidih dan pekat

Ulam:

  1. Timun - diracik kecil
  2. Kacang panjang - diracik kecil
  3. Taugeh (tapi saya tak letak..sebab takde sape yang minat taugeh kat rumah ni..heheheh )
  4. Daun kesum (dipotong halus)

Sambal Belacan:

  1. Cili merah
  2. Belacan
  3. Garam
  4. Limau
  • Tumbuk cili dgn belacan, tambah garam & dan perahkan limau

Cara hidang: Potong kecil tepung laksam, letak kuah, kemudian garnish dengan sayur. Letakkan sambal belacan. yummm!!

No comments: