07 April, 2008

Mee Rebus


Sedap je nampak mee rebus kat rumah LG hari tu..terliur. Kebetulan tofu pun ada kat rumah..so projek jalannn...maaf ler kengkawan, saya tak tahu mana satu mee rebus jawa, mee rebus biasa or mee jawa. Semua tu berbeza kerr..? Saya buat ni ikut resepi kawan bagi..sebab biasa makan mee rebus dia sedap..so tanya dia camana buat..

Kawan saya cakap..kalau nak sedap..boleh letak kentang rebus..tapi saya masa tu dah pandai2 beli keledek..so saya letak je keledek. Nothing much different..semua boleh!

Resepi kat bawah ni, yielding 4-5 serving..pandai2 lerr adjust yerr..

Untuk buat kuah:

  1. Keledek size kecil (lebih kurang 200gm) direbus sehingga empuk. Blend & ketepikan sementara.
  2. 3-4 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih, sedikit halia, 2 batang serai (kalau besar, satu je cukup) dan setengah cawan udang geragau. Blend & tumis sampai wangi.
  3. Masukkan 2-3 sudu besar rempah kari daging. Biar sehingga naik minyak.
  4. Masukkan air untuk kuah. (saya guna air rebusan keledek tadi). Reneh, biar didih.
  5. Setengah cawan taucu, dibilas. Kemudian masukkan ke dalam kuah tadi. Kacau.
  6. Masukkan blended keledek tadi. Kacau.
  7. Masukkan bancuhan tepung gandum dengan air. (2 sudu besar tepung & 2 sudu air). Kuah akan jadi pekat.

Garnishing:

  1. Cili hijau potong bulat
  2. Telur rebus
  3. Taugeh
  4. Daun bawang
  5. Bawang besar dihiris nipis
  6. Tauhu dipotong
  7. Bawang goreng
  8. Limau nipis atau lemon

Assemble mee kuning dengan kuah, kemudian letak kuah, and garnish.

No comments: