11 September, 2008

Kuih Kaswi

Saya terkenang kat kuih kaswi mak saya. Saya suka sangat..kuuih resepi mak, bila dah masak surfacenyer ada air bertakung. Saya selalu mintak mak simpan, sebab saya suka minum air tu..sedap & manis. Saya roger mak mintak resepi.. :D

Saya cuma buat half dari resepi bawah, dapat satu loyang 6X6 inch. Bnayak tuhhhh utk kami berdua. Boleh buat untuk makan 6 orang dewasa..makan puas2 punyaaaa!

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung ubi
  • 1 ketul gula melaka
  • ½ cawan gula or less
  • Sedikit kapur (lebih kurang sebesar ibu jari)
  • Air secukupnya (Lebih kurang 1 cawan lebih)
  • Kelapa parut gaul dengan sedikit garam (saya guna kelapa kering tu jer...basahkan sikit & microwave for 10 seconds & gaul garam) - updated
  1. Masak both gula dalam air..sampai gula larut. Sejukkan.
  2. Combine both tepung, curahkan air gula (sejuk) tadi dalam tepung. Campurkan kapur. Kacau & tapis.
  3. Bancuhan meant to be cair. Tips kelikatan: ambil sedikit bancuhan..titik kan kat belakang tangan. Kalau bancuhan tu meluncur je turun tak lekat kat kulit..then bancuhan tu dah ok.
  4. Masukkan dalam acuan, kukus selama satu jam.
  5. Bila dah sejuk baru potong. Gaul dengan kelapa parut.

4 comments:

VG said...

Mmmm, your kuih kaswi looks so good. Where do you get your kapur from?

iu @ wid.ayu said...

kalau takde tepung ubi camne..

Shafidah Shamen said...

Vin, i got that from indonesian (oriental). Most of them selling it & they call it lime paste. They have 2 version, red & white..always go for white one..

Shafidah Shamen said...

ayu..tak dapekkk nak nulunnn, tak tahu lahh nag ganti ngan aperrr..