11 September, 2008

Laksa Johor


Benci tauuu tgk gambar laksa johor niii..i just cant help myself to wait. Dah lama sangat mengidam makan ni, akhirnya dapat juga buat sendiri. Dah nak makan sangat, malas nak amik2 gambar bagai..makan je laaa! dah siap makan, malas pulakk nak amik gambar semula. haaaa lantak laaa, asal ada rupa dah lerrrrr..


  • Saya guna blue mackarel (ala2 ikan kembung) - 500 gm, Kalau nak sedap guna ikan tenggiri. Rebus & asingkan isi dari tulang. Tumbuk lumat. Tulang2 and ekor ikan tu pun boleh tumbuk & campur dengan air, untuk kuah.
  • Ikan masin kurau (guna ikan masin ni sebab isi nyer banyak - saya tak letak pun, sebab tak jumpa ikan masin kurau ni kat sini). Tumbuk hingga lumat.
  • Udang kering - saya guna lebih kurang segenggam.
  • Kerisik - saya guna lebih kurang 2-3 sudu.
  • Santan - saya guna coconut cream 200ml disolved dengan sedikit air.
  • Bahan tumis : bawang, bawang putih, halia, serai, lengkuas, rempah kari ikan, belacan.

*Tumis semua bahan2 tumis, macam kita nak masak kari. Bila naik bau wangi & naik minyak, masukkan santan, isi ikan & udang kering tadi. Tambah air jika perlu - jgn cair sangat. Laksa johor meant to be little bit thick. Masukkan asam keping. Bila didih, masukkan kerisik. Biar didih lagi sekali. Kuah akan nampak cantik.

* Serve dengan spaghetti (saya rebus 200gm) dan juga ulam2nye - timun, kacang panjang, bawang besar, taugeh & limau kasturi (saya guna lemon).

*Sediakan juga sambal belacan.

**Dengan 500gm ikan & 200gm spaghetti tu..saya dapat banyak. My intension nak buat utk 2-3 org jee, untuk sekali makan. Bulan puasa ni, muak la nak makan benda yang sama untuk 2 hari. End up dapat utk 6-7 org makan. Apalagi...saya cari mangsa laaa untuk bagi perabih..pi hantar kat kawan heheheeee

No comments: