30 January, 2008

My adopted chilies & tumeric

Lydia must be very happy to see this!! Cili dah merah.. :D it looks great Lydia..

Saya adopted pokok ni dari Lydia sebelum dia flew balik Malaysia. Banyak pokok2 lain dia bagi..continental parsley, thyme, spring onion, mini bush basil, etc..

Masa ambik pokok cili ni dari Lydia..buah cili dah keluar..tapi still hijau. Lama betul nak tggu dia merah, hari hari saya jenguk...tooks about a month juga laaa nak bagi dia merah.

Yang bertunas kat bawah tu pulak..pokok kunyit. Selain tinggalkan pokok2, Lydia ada tinggalkan barang lain juga kat saya. Bahan2 masak yang tak habis..sayang nak buang, Lydia bagi kat saya. Dalam banyak2 tuu..ada terselit kunyit hidup. Saya jarang masak pakai kunyit..jadi saya biarkan je kunyit tu kat dalam plastic. Come to my surprised, kunyit tu bertunas..Saya pun simpan & tanam.

Dulu saya penah cuba tanam kunyit, tapi tak hidup. Sekarang baru saya tahu..kalau nak semai kunyit, simpan kat tempat lembab & humid. Sebab tu kunyit yang simpan kat dalam plastic tu boleh tumbuh.

Thanks ya Lydia for the tumeric. I'll have my tumeric plant very soon. I dont have to worry about buying tumeric leaave after this..but then winter is coming in 3-4 months time. I wish it would not do hibernation during that period :) wish me luck!


5 comments:

Mat Gebu said...

Shamen....haha apsal cili satu lagi tu...mencanakk je..hahaha ..ampoonnn 18sx...mati aku kalau laki ko baca nieee..hahaha...

Shafidah Shamen said...

apo ko cakap ni mat?? den x paham!x paham! x paham! saya budak tecitttt..hehehheee

Mat Gebu said...

alhamdulillahhh..syukur pada pada allah..sebab shamen tak paham...hahaha...green hand juga u ni kan....balik m'sia nanti jgn lupa tanam pokok petai pulak..

Shafidah Shamen said...

green hand tu hulk weiiiii! hahahhaaaa

MyPeriukBelanga - Is BACK!! said...

matt, awat laa ekau mncarot dopan budak lom baligh ni ha? meh sini den spelling kt ekau jap, biaaaser dia ek!

sha, si lydia tu mmg green hornet kan? sejuk tol tangan dio, jeles den nengok pkok cili tu kalu dah baligh bagi kt den bio den cili molot si gebueww itueww...