20 January, 2008

Caramel Sauce

Saya takde exact resepi untuk sauce ni. Saya selalu buat main agak2 jerr...rasa ikut kemanisan & kepekatan yang saya nak. Sebab kalau ikut resepi asal, boleh meninggal lepas makan..manis gilerr..resepi yang saya dah adjust ni pun still considered manis. Sauce ni saya buat utk makan dengan Pretzel, atau pun boleh cicah dengan buah2 or lain2 roti. Tapi one thing, makan ni cicah sikit2 jerr, so ok laa kalau manis sikit. Saya buat cara mcm ni..untuk dapat satu mangkuk kecil seperti dalam gambar.
  1. 3 sudu besar gula - saya panaskan sehingga jadi caramel
  2. Masukkan air - lebih kurang 1/2 cawan - kacau
  3. Masukkan butter - kacau sampai butter cair
  4. Dalam masa yang sama boleh masukkan 1 sudu madu (optional)
  5. Kacau selalu..sehingga dapat kepekatan yang kita nak. Kalau pekat sangat tambah air sikit.
  6. Tutup api..kemudian masukkan susu pekat manis, untuk dapatkan caramel color yang pudar sikit. (part yang ni pun ikut kemanisan yang kita suka)
siap!

No comments: