21 January, 2008

Nasi Pilaf

Mana mana blog saya pegi, nampak org cuba resepi Kak Nis, saya pun tak nak ketinggalan nak cuba. Senang nak buat dan sedap..memang berbaloi..timakasih Kak Nis..


Resepi asal Kak Nis bagi ialah untuk 2 kilo beras..tapi saya buat sikit jerr, jadinyer saya adjust le utk suitkan dengan sukatan beras saya yang sikit tuu. Kat bawah ni ialah resepi asalnya..
  • 2 kilo beras basmati, dicuci bersih & direndam selama 1/2 jam, kemudian cuci & tos
  • 1 1/2 ketul butter
  • 2 batang kayu manis
  • 4 biji bunga lawang
  • 6 biji bunga cengkih
  • 4 helai daun pandan, disimpul
  • 3 biji bawang besar, dicincang halus
  • Segenggam kismis kuning
  • air secukupnya
  • garam
  • Segenggam daun ketumbar
  • Segenggam daun pudina
  • Segenggam bawang goreng
  1. Panaskan periuk. Cairkan butter.
  2. Masukkan kayu manis, bunga lawang, cengkih & daun pandan.
  3. Masukkan pula bawang besar & gaul lagi hingga wangi.
  4. Masukkan beras basmati tadi & gaul (Kak nis cakap, gaul pelan2 kalau taknak beras patah2) Goreng sebentar beras ini dengan teknik 'clockwise' hingga lah minyak dari butter tadi benar2 sebati dengan beras. Teknik ini akan menjadikan nasi menjadi berderai sebiji2 & tidak melekat antara satu dengan lain.
  5. Masukkan pula air ikut sukatan beras. Masukkan juga garam.
  6. Kecilkan api & tutup periuk, tanak lah nasi hingga masak.
  7. Apabila nasi sudah masak, tutup api & taburkan segala daun2, kismis kuning & bawang goreng.

Boleh makan dengan apa2 lauk kegemaran. Saya hidangkan dengan kari dalca, papedam & ayam bakar.

No comments: