16 March, 2008

Sambal Ikan Bilis Tumbuk

Ada sekali kat office, saya makan sambal mcm gini. Kawan saya beli readymade sambal..sedap. Kawan saya suruh cari kat oriental shop, tapi puas saya cari tak jumpa. Last2 saya pandai2 reka sendiri..based on rasa & texture sambal tu, rasanya boleh agak apa bahan & cara nak buat. So semalam saya try lerrr ;))

Senang je nak buatnyer..

  • 2 genggam ikan bilis, besihkan & digoreng.
  • 2-3 ulas bawang putih..dikupas kulit & digoreng hingga kekuningan.
  • 1 sudu kecil bawang putih yang ditumbuk lumat kemudian tumis dengan sidikit minyak. Masukkan pula sedikit cili boh (ikut tahap kepedasan masing2) & sedikit belacan. Masak sehingga cili naik minyak & garing.
  • Rasakan garam & gula.
  • Sira ikan bilis & bawang putih goreng tadi dengan cili.
  • Angkat, kemudian tunbuk atau kisar semuanya hingga sedikit lumat.
  • Pasa sesiapa yang suka pedas, boleh tambah cili padi :D

No comments: